Telefonování během řízení automobilu může řidič odnést přinejmenším pokutou. Jenže mobily se staly natolik součástí našich životů, že bylo potřeba vymyslet něco, co by nebezpečí eliminovalo, a přesto volání umožnilo. Jistě to bylo naprosto nutné, protože na našich silnicích ročně zahynulo dvě stě chodců právě z důvodů nepozornosti při telefonování.
§ Řešením se tedy měl stát systém handsfree.
Odborníci ale přišli na nepříjemné zjištění. Ani telefonování „bez rukou“ není docela bezpečné.
§ Řidiči, kteří toto zařízení využívají, prý jezdí jako pod vlivem alkoholu.
Podle průzkumů má řidič mnohem zpomalenější reakce. Při stokilometrové rychlosti je při neočekávané situaci jeho brzdná dráha delší o šest metrů. Že to není tak mnoho? Pokud nejde o životy, tak jistě ne.
Obchodní hovor by mohl být posledním
Do výzkumu, který se týkal používání handsfree za jízdy, se přihlásilo několik dobrovolníků, kteří byli rozděleni na dvě skupiny.
a) Jedni seděli v trenažéru bez jakéhokoliv rozptylování.
b) Druzí měli k dispozici handsfree.
Rozdíly byly docela znatelné. Telefonující osoby měly zpomalené reakce až o dvě desetiny vteřiny. Zajímavé je, že byl mezi nimi rozdíl z důvodu obsahu hovorů.
§ Jestliže někomu volala žena s nějakou nedůležitou otázkou (Nezapomněl sis svačinu?), reakce byla zpožděná jen minimálně.
§ Pokud řidič vedl rozhovor na nějaké závažnější téma, bylo jeho zpoždění až půlvteřinové. A to už je skutečně nebezpečné.
Z toho plyne, že nestačí při jízdě jen bezpečně držet volant oběma rukama. Neméně důležité je i soustředění na jízdu samotnou. Odborníci tedy rozhodně varují před tím, aby se za jízdy vedly například obchodní hovory, nebo aby se vyřizovaly závažné osobní nebo rodinné problémy. Je rozhodně bezpečnější zastavit na prvním odpočívadle a do cílového místa dojet třeba o pět minut později. Ale dojet.